پرستو عموزادی

فیلم سینمایی radical بر اساس یک داستان واقعی به کارگردانی کریستوفر زالا (Christopher Zalla) در ژانر درام - اجتماعی ساخته شده است.

این داستان حول محور یک مدرسه‌ی ابتدایی در مکزیک که غرق در فساد، خشونت و غفلت کادر آموزشی است و به‌اصطلاح دانش‌آموزان آن به لحاظ تحصیلی ضعیف هستند، می‌چرخد. این مشکل تا ورود معلم جدیدی به نام سرخیو سوارز (Eugenio Derbez) ادامه یافت تا اینکه او با روشی کاملاً نامتعارف یا رادیکال به آموزش هر آنچه که بچه‌های مقطع ششم ابتدایی از او طلب می‌کردند پرداخت و دراین‌بین دریافت این دانش‌آموزان که برچسب تنبل بودن و کم‌هوشی را دارند درواقع این‌گونه نیستند؛ بلکه شرایط و انگیزه‌ی کافی برای درس‌خواندن ندارند. در واقع مشکل آنها عدم خودباوری به توانایی‌هایشان بود. در آخر کار طبق آزمونی که از بچه‌های مقطع ششم گرفته شد اکثر آنها نمره‌ی عالی یا خوب را دریافت کردند و حتی از بین آنها دختر نابغه‌ای به نام پالوما (JenniferTrejo) موفق به دریافت بورسیه‌ی تحصیلی و ارتقا به مدارج بالاتر شد.

آن چیزی که از منظر نویسنده‌ی تحلیل در سراسر فیلم به چشم می‌خورد و سرخیو خوارز سعی در برطرف‌کردن آن داشته چیزی نبود جز داغ ننگی[1] که این بچه‌ها خورده بودند. درواقع آنها مدام به‌‌عنوان بدترین، ضعیف‌ترین و تنبل‌ترین بچه‌های کل مدرسه و حتی کل مکزیک شناخته می‌شدند. بدین ترتیب آنها به این باور رسیده بودند که واقعاً کم‌هوش و تنبل هستند و رسالت آقای معلم تغییر این باور و جایگزینی آن با باورهای جدیدی بود. این بچه‎‌ها ازآنجایی‌که در سنین پایین بودند توانستند به جامعه برگردند و داغ ننگ‌هایی که خورده بودند را نقض کنند؛ ولی در سنین بالاتر یا در زمانی که این برچسب‌ها تا مغز و استخوان فرد فرورفته است، کار بسیار مشقت‌بار یا شاید در مواقعی غیرممکن باشد؛ برای مثال زمانی که بازرس وارد مدرسه شد و به نیکو (Danilo Guardiola) که تا قبل از ورود آقای معلم، تنبل‌ترین شخص کلاس بود، دوباره لقب تنبل و احمق را داد، او کاملاً به هم ریخت و به موضع اولیه‌ی خود برگشت و حتی برایش سخت بود بپذیرد او هم مانند پالوما باهوش است (گافمن، 1402).

رادیکال، با روشی رادیکال موفق شد برچسب‌های جدیدی را جایگزین برچسب‌های پیشین بچه‌های مقطع ششم ابتدایی کند و آنها را از تنبل‌ترین‌ها، ضعیف‌ترین‌ها و کم‌هوش‌ترین‌ها به باهوش‌ترین،‌ها پرتلاش‌ترین‌ها و به طور کل بهترین‌های کل مدرسه بدل کند؛ ولی پس از اینکه دانش‌آموزان، مقطع ششم را با موفقیت گذراندند آیا در سال‌های آتی، شرایط اسفناک جامعه‌ی مکزیک به آنها اجازه می‌دهد نگهدار برچسب‌های جدیدی که خورده‌اند بمانند یا دوباره به آغوش برچسب‌های سابق باز می‌گردند؟!

[1] Stigma

منابع

گافمن، اروینگ (1402) داغ ننگ، ترجمه از مسعود کیان‌پور، تهران: مرکز.